Autor Wiadomo¶ć
Karol_volvo
PostWysłany: Czw 14:10, 09 Lis 2006    Temat postu: Skoda

©koda 706

©koda już przed wojn± produkowała autobusy i ciężarówki pod nazw± 706. Pod koniec lat 40. wówczas czechosłowacka firma rozpoczęła produkcje nowych modeli o tej nazwie z nadwoziem na licencji również czechosłowackiej Karosy. Produkowano także ciężarówkę o nawie ©koda 706 R.

1 ©koda 706 / 706 N / 706 ND
2 ©koda 706 R
3 ©koda 706 RO
4 ©koda 706 RT
5 ©koda 706 RTO



©koda 706 / 706 N / 706 ND
©koda 706 - samochód ciężarowy produkowany przez firmę ©koda w latach 1939 - 1943. W pojeĽdzie montowano czterocylindrowy silnik OHV o pojemno¶ci 8554 cm³ i mocy 110 KM (80,9 kW), który napędzał tylne koła. Maksymalna prędko¶ci± jak± mógł osi±gna ten pojazd były 52 km/h. Na podwoziu samochodu ciężarowego montowano także nadwozia autobusów.


©koda 706 R
©koda 706 R - samochód ciężarowy wytwarzany pod mark± ©koda w latach 1946 - 1951 w fabryce Avia w Letňanach (dzielnicy Pragi). W pojeĽdzie montowano silnik o pojemno¶ci 11782 cm³ i mocy 145 KM (106,6 kW), który rozpędzał go do prędko¶ci maksymalnej 55 km/h. Wyprodukowano 7877 egzemplarzy ©koda 706 R. W roku 1951 produkcję pojazdu przejeły zakłady LIAZ, które pod własn± mark± wyprodukowały jeszcze 20 531 pojazdów.


©koda 706 RO

Autobus ©koda 706 RO©koda 706 RO - autobus produkowany w Czechosłowacji od roku 1947 na bazie ciężarowego samochodu ©koda 706 R. Produkcję zakończono w roku 1958 kiedy na rynku pojawił się następca modelu - ©koda 706 RTO.

Autobus był wytwarzany w trzech wersjach: miejskiej, międzymiastowej i dalekobieżnej.


©koda 706 RT

Ciężarówka ©koda 706 RT©koda 706 RT - samochód ciężarowy skonstruowany na bazie przedwojennej ciężarówki ©koda 706.


©koda 706 RTO
©koda 706 RTO - autobus produkcji czechosłowackiej, będ±cy również przedmiotem zawartej 6 grudnia 1958 roku umowy licencyjnej z Czechosłowacj± na produkcję w Polsce autobusów tego typu z nadwoziem Karosa (w ramach przygotowań do tej produkcji Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych poł±czyły się z Zakładami Naprawy Samochodów w Jelczu, a powstałe w ten sposób przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Jelczańskie Zakłady Samochodowe).

Autobus w wersji międzymiastowej miał 52 miejsca siedz±ce. Do napędu pojazdu służył sze¶ciocylindrowy silnik ZS typu ©koda 706 RT z bezpo¶rednim wtryskiem, który zawieszony był nad osi± przedni±. Objęto¶ć skokowa silnika wynosiła 11,8 dms, a stopień sprężania 16,5. Silnik ten osi±gał moc znamionow± 117,6 kW przy 1900 obr/min. W żeliwnym kadłubie osadzono składany wał korbowy podparty na siedmiu łożyskach rolkowych.

Instalacja elektryczna o napięciu znamionowym 24 V zasilana była pr±dnic± pr±du stałego o mocy 800 W.

Układ napędowy autobusu rozwi±zano w sposób klasyczny. Zastosowano dwutarczowe suche sprzęgło cierne sterowane mechanicznie oraz pięciobiegow± skrzynkę przekładniow±. Bieg V był biegiem bezpo¶rednim. Przeniesienie napędu na tylny most zrealizowano za pomoc± dwuczę¶ciowego wału napędowego zaopatrzonego w przeguby krzyżakowe. Przekładnię główn± podwójn± tworzyły dwie pary kół zębatych: stożkowa i walcowa. Całkowite przełożenie przekładni głównej wynosiło 5,62.

Szkielet samochodu tworzyła nitowana rama podłużnicowa. Sztywna przednia o¶ oraz tylny most napędowy wsparte były na wzdłużnych, półeliptycznych resorach piórowych. Zastosowano składane koła jezdne typu Trilex, odlewane z żeliwa oraz ogumienie o wymiarach 11.00 - 20".

W układzie kierowniczym użyto przekładni ¶limakowej współpracuj±cej z pneumatycznym nadci¶nieniowym mechanizmem wspomagaj±cym.

Bębnowe hamulce wszystkich kół uruchamiane były pneumatycznie. Jednoobwodowa instalacja hamulcowa miała wyprowadzenie do podł±czenia hamulców przyczepy. Wyposażenie pojazdu w hamulec silnikowy ułatwiało jego eksploatację w terenie górzystym.

Nadwozie wagonowe konstrukcji szkieletowej miało elastyczn± i nowoczesn± jak na owe czasy sylwetkę. Obłe kształty ¶ciany przedniej z dużymi giętymi szybami poprawiały wła¶ciwo¶ci aerodynamiczne pojazdu. We wnętrzu zbudowano stałe fotele ze szkieletem rurowym dla 42 pasażerów oraz 10 fotelików składanych. Autobus wyposażony był w bagażnik wewnętrzny w formie półek nad oknami oraz w bagażnik dachowy.

Dobre ogrzewanie zapewniały dwie nagrzewnice. Jedna z nich poł±czona została z układem chłodzenia silnika, druga niezależna zasilana była olejem napędowym. Długo¶ć całkowita autobusu wynosiła 10 800 mm, natomiast wysoko¶ć wnętrza 1900 mm. Przy masie własnej 8700 kg i dopuszczalnym obci±żeniu ok. 4000 kg, maksymalna prędko¶ć wynosiła 85 km/h. Zużycie paliwa okre¶lone było na 25 l/100 km.



Ľródło www.wikipedia.pl

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group